Ta witryna korzysta z plików cookies. Korzystając z witryny akceptujesz: polityka prywatności.   [×]
Online: 0x0A (10)

haker.info – Etyczny hacking🕊️

Spreading knowledge like a virus.

Gry typu Roguelike — grafika jest nieważna!

🕰 ✒️ Dawid Farbaniec 📄 210 słów

0x01. Słowem wstępu

Gatunek gier komputerowych nazywany roguelike jest nietypowy i kontrowersyjny. Wszystko zaczęło się od gry Rogue stworzonej przez programistów Glenn'a Wichman oraz Michael'a Toy w roku 1980 podczas studiów na University of California Santa Cruz (przypis [1]). Rozgrywka polegała na przemierzaniu lochów i podziemi, które były przedstawione za pomocą znaków tekstowych oraz co ważne: generowane proceduralnie.


image
Rysunek: Gra Rogue zapoczątkowała gatunek Roguelike

0x02. Charakterystyka gatunku

Gry z gatunku roguelike charakteryzuje często:

  • Permadeath – śmierć gracza oznacza utratę postaci bez możliwości wczytania
  • Losowość świata – poziomy i świat zawierają wiele elementów generowanych proceduralnie
  • Nacisk na logikę, a nie efekty graficzne – grafika to zwykłe znaki tekstowe (lub też bardzo proste ikony)

0x03. Szablon aplikacji Roguelike (C#/.NET/UWP)

Niektórzy Czytelnicy może zastanawiają się nad celem tego wpisu. Otóż warto zaznaczyć, że próba napisania gry z gatunku roguelike może być wspaniałym ćwiczeniem dla początkujących programistów, ale nie tylko. Przedstawienie świata gry za pomocą znaków tekstowych (ASCII, a nawet Unicode) pozwala skupić się na programowaniu logiki.

Jeśli ktoś z Czytelników byłby zainteresowany stworzeniem gry typu roguelike, to w tym wpisie udostępniam kod źródłowy szablonu aplikacji w języku C#/.NET. Jest to projekt typu Universal Windows Platform Application (UWP). Całość można pobrać z repozytorium GitHub.

https://github.com/hakerinfo/roguelike-app-template


image
Rysunek: Roguelike app template by haker.info

0x04. Zakończenie

Dziękuję za czas poświęcony na przeczytanie tego wpisu. Miłej zabawy!

Wykaz literatury (bibliografia)

[1] https://www.inverse.com/gaming/roguelike-games-definition-coined [dostęp: 22.07.2021 r.]
[2] https://github.com/hakerinfo/roguelike-app-template [dostęp: 22.07.2021 r.]


Komentarze czytelników

📖 Trzymaj e-booka! 👋🏻

\\ więcej książek i e-booków »

Komentarze [0]

jas napisał komentarz do ↴
🔳 Dekodowanie kodu Aztec 2D z dowodu rejestracyjnego
[🕰 / 🌎 IP address logged ]
jas napisał komentarz do ↴
🔳 Mowa szesnastkowa (ang. hex speech)
[🕰 / 🌎 IP address logged ]
Iceman napisał komentarz do ↴
🔳 Mowa szesnastkowa (ang. hex speech)
[🕰 / 🌎 IP address logged ]

🎲 Losowe wpisy

Odgrywanie melodii na głośniczku systemowym (260 słów) Przeczytaj teraz »
Z pamiętnika autora — kwiecień 2012 r. (280 słów) Przeczytaj teraz »
Gry typu Roguelike — grafika jest nieważna! (210 słów) Przeczytaj teraz »

Maskotka haker.info

Postać Mr. At nawiązuje do gier z gatunku roguelike/ASCII RPG w których do wyświetlania grafiki korzysta się ze znaków tekstowych. Znak @ (at) w grach roguelike przeważnie oznacza postać bohatera.

Kontakt

mgr inż. Dawid Farbaniec  //  haker.iиfø

E-mail:
office@haker.info

Odwiedź mnie również na:

 

Wyrazy uznania: 📜 Credits page

Wszystkie treści umieszczone na tej witrynie są chronione prawem autorskim. Surowo zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie zawartości tej witryny bez zgody autora. Wszelkie opublikowane tutaj treści (w tym kody źródłowe i inne) służą wyłącznie celom informacyjnym oraz edukacyjnym. Właściciele tej witryny nie ponoszą odpowiedzialności za ewentualne niezgodne z prawem wykorzystanie zasobów dostępnych w witrynie. Użytkownik tej witryny oświadcza, że z zamieszczonych tutaj danych korzysta na własną odpowiedzialność. Wszelkie znaki towarowe i nazwy zastrzeżone zostały użyte jedynie w celach informacyjnych i należą wyłącznie do ich prawnych właścicieli. Autor tej witryny w czasie tworzenia treści nie działa w imieniu firm, których technologie czy produkty opisuje — chyba, że jest to jasno oznaczone. Korzystając z zasobów witryny haker.info oświadczasz, że akceptujesz powyższe warunki oraz politykę prywatności.